
Realizacje
Wojciech Ślusarczyk
Jakub Nierebiński
MEDYCYNA – PRZEMIANY – PROCESY 2
REKLAMA I LEK – Farmacja w muzeum. Ewolucje form i treści
Reklama i lek. Farmacja w muzeum. Ewolucje form i treści to drugi tom z serii wydawniczej Medycyna – Przemiany – Procesy. Zawierarozważania, będące efektem dwóch interdyscyplinarnych projektów badawczych dotyczących reklam środków leczniczych i muzealnictwa farmaceutycznego. Prezentowane w nim teksty dodają nowe elementy do stanu badań nad przeszłością i teraźniejszością farmacji. Postęp cywilizacyjny, owocujący powstaniem i upowszechnieniem się nowoczesnych mediów, przyczynił się do powstania rynku reklamowego. Jego istotnym elementem są reklamy leków. Zjawisko to wywołało dyskusje na temat uczciwości farmaceutów i lekarzy, przez co stało się przedmiotem kodeksów etyki zawodowej oraz regulacji prawnych. Wprowadzane przepisy nie zawsze jednak nadążają za kreatywnością copywriterów oraz postępem nauki. Twórcy spotów i ogłoszeń obiecują nie tylko odzyskanie lub zachowanie zdrowia, lecz także osiągnięcie życiowego spełnienia i szczęścia. Reklamy są dźwignią handlu – paliwem dla prosperity, ale reklamy farmaceutyków, przyczyniając się do wielokrotnego nieraz wzrostu ich sprzedaży, sprzyjają lekomanii i polipragmazji. W książce omówiono zjawisko reklamowania leków i usług medycznych przede wszystkim w ujęciu historycznym. Odniesiono się jednak również do współczesnych działań marketingowych, przedstawiając narracje stosowane w telewizyjnych spotach reklamowych. Lektura tych tekstów wskazuje, że mimo zmiany w zakresie nośników reklam farmaceutyków oraz ewolucji stosowanych form, problemem o ponadczasowym charakterze jest balansowanie na granicy tego, co etyczne i nieetyczne oraz legalne i bezprawne. Dawne świadectwa tego tańca na linie znajdziemy w zasobach bibliotek i muzeów. Przeciętny odbiorca kultury, myśląc o muzeach, często na pierwszym miejscu wymienia instytucje gromadzące szeroko pojętą sztukę. Istnieją jednak placówki dokumentujące niezmierzoną różnorodność aktywności człowieka. Świadectwem minionych pokoleń lekarzy i farmaceutów są przedmioty użytkowe oraz pamiątki o charakterze archiwalnym, bibliofilskim, ikonograficznym czy medalierskim. Pierwsze polskie muzeum farmacji powstało dopiero w 1946 r. w Krakowie. Od tego czasu wiele się zmieniło. Obecnie muzea takie to zbiór wybitnie niejednorodny.
Istnieją jako placówki uniwersyteckie, stanowią mniej lub bardziej wyodrębnioną część muzeów regionalnych oraz są tworzone przez podmioty prywatne. Zagadnieniu temu poświęcona jest druga część tej książki, przygotowana przez muzealników.
Redaktorzy