Pisma Henryka Sienkiewicza

Pisma Henryka Sienkiewicza

Edycja krytyczna pierwsza

Pisma Henryka Sienkiewicza

Edycja krytyczna pierwsza

Edycja krytyczna pierwsza

 

Pisma Henryka Sienkiewicza
Pisma Henryka Sienkiewicza
Pisma Henryka Sienkiewicza

 

Twórczość literacka

Edycja krytyczna obejmie wszystkie dzieła Henryka Sienkiewicza z wyłączeniem prywatnej korespondencji (została ona opracowana krytycznie przez Marię Bokszczanin pod redakcją Juliana Krzyżanowskiego, a całość ukazała się w pięciotomowej edycji wydanej w latach 1977–2009). Planowana edycja obejmie: nowelistykę, publicystykę (zarówno polityczną, społeczną, jak i literacką), literaturę podróżniczą, powieści (współczesne i historyczne), utwory dramatyczne oraz poezję. Wyliczenie gatunków, w których tworzył autor Trylogii, nie oddaje jednak pełnej skali różnorodności jego twórczości. Dopiero szczegółowa analiza ujawnia bogactwo form w każdym z gatunków. Na przykład publicystyka to niezwykle rozległy i różnorodny obszar, który można podzielić na kilka głównych kategorii, cykle dziennikarskie, krytykę literacką, w tym odczyty, artykuły, recenzje i portrety literackie, korespondencje i teksty podróżnicze, a także liczne relacje z takich miejsc jak Stany Zjednoczone, Włochy czy Francja, pisma społeczne i polityczne, obejmujące artykuły, ankiety, listy otwarte, wywiady i inne formy. 

Twórczość literacka
Twórczość literacka
Twórczość literacka

 

 

 

Prace nad uporządkowaniem publicystyki mogą prowadzić do nowych odkryć. Przykładem jest odnalezienie w 2012 roku tak zwanego „wywiadu odeskiego” z 1893 roku, który wcześniej w Polsce był znany jedynie ze streszczenia. 

Edycja dzieł Henryka Sienkiewicza opracowana przez Juliana Krzyżanowskiego (Dzieła Henryka Sienkiewicza, PIW Warszawa, 1948–1952) stanowi podstawę współczesnych wydań, jednak J. Krzyżanowski, mimo dużej staranności i bazowania na pierwodrukach, nie miał możliwości dotarcia do wszystkich materiałów. Musiał się zmagać także z ograniczeniami wynikającymi z cenzury. W efekcie wiele źródeł jest niekompletnych, niezweryfikowanych lub nie zostało opublikowanych w pełni. 

Więcej na temat edycji dowiesz się tutaj: LINK 

Źródło: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/doccontent?id=7437

Henryk Sienkiewicz, ps. Litwos (1846–1916)

Urodził się w Woli Okrzejskiej na Podlasiu w zubożałej rodzinie ziemiańskiej. Od 1855 roku przebywał w Warszawie, gdzie uczęszczał do gimnazjum oraz studiował w Szkole Głównej i na Carskim Uniwersytecie Warszawskim. Na łamach poczytnych czasopism (np. „Słowa”, „Gazety Polskiej”, „Niwy”, „Czasu”) zamieszczał nowele, powieści, felietony i recenzje. Żywo interesował się problemami społecznymi (m.in. utworzył sanatorium przeciwgruźlicze na Bystrem w Zakopanem, współpracował z Warszawską Kasą Przezorności i Pomocy dla Literatów i Dziennikarzy). Wielokrotnie przebywał za granicą (m.in. we Francji, w Austrii, Stanach Zjednoczonych, Stambule i na Zanzibarze). Relacje, reportaże i listy z podróży publikował w prasie. Jego utwory, a szczególnie powieści historyczne, cieszyły się uznaniem rodaków. W 1900 roku z okazji 25-lecia pracy literackiej w darze od narodu polskiego otrzymał dworek w podkieleckim Oblęgorku, gdzie współcześnie mieści się muzeum. Doceniony za granicami – jako pierwszy Polak został laureatem literackiej Nagrody Nobla (1905) za „znakomite zasługi jako pisarza epickiego”. Zmarł w szwajcarskim Vevey, dokąd przeniósł się pod koniec życia. 

Henryk Sienkiewicz, ps. Litwos (1846–1916)

 

„Byłem, Nobla zabrałem, wróciłem” 

10 grudnia 1905 roku Henryk Sienkiewicz otrzymał Nagrodę Nobla. Został pierwszym Polakiem nagrodzonym w dziedzinie literatury i drugim (po Marii Curie-Skłodowskiej) polskim noblistą.  

Po raz pierwszy do szwedzkiej nagrody nominowany był w 1901 roku. Jego kandydaturę zgłosił Stanisław Tarnowski, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego i prezes krakowskiej Akademii Umiejętności: 

[…] pozwalam sobie zwrócić uwagę komitetu i Pańską, Panie Przewodniczący, na dzieło, które wydaje mi się spełniać w sobie wszelkie warunki wymagane przez założyciela co do czwartej części konkursu – „dzieło literackie najwybitniejsze poprzez swój charakter, w znaczeniu idealizmu”. Tym dziełem jest Quo vadis

Nagrody jednak nie otrzymał.  

Ponownie nominowany był cztery lata później. O nagrodę z autorem Trylogii walczyli wybitni pisarze tacy jak Eliza Orzeszkowa, Lew Tołstoj i Rudyard Kipling. Początkowo – nie mogąc zdecydować się, komu przyznać zwycięstwo – planowano podzielić nagrodę między Sienkiewicza i Orzeszkową. Z pomysłu jednak się wycofano i uhonorowano Sienkiewicza. Często błędnie uważa się, że Nobla przyznano pisarzowi za powieść Quo vadis, jednak w rzeczywistości doceniono całokształt twórczości. Szczęśliwy zwycięzca w liście do sekretarza Akademii Carla Davida af Wirséna pisał:  

Nowina, którą Pan mi ogłasza, naprawdę mnie uszczęśliwia – tym bardziej, że tego zaszczytnego wyróżnienia […] nie przyjmuję jedynie dla siebie – odnoszę je do mojego kraju, do naszej literatury – naszej literatury tak dawnej, tak bogatej, tak świetnej, a tymczasem tak nieznanej […]. Ta międzynarodowa nagroda […] jest uroczystym potwierdzeniem naszej roli i naszego udziału w intelektualnym i kulturalnym postępie świata. 

Do Szwecji udał się okrężną drogą przez Kraków i Kopenhagę, obawiając się komplikacji ze strony administracji rosyjskiej. 9 grudnia dotarł do Sztokholmu wraz z tłumaczem swoich utworów Bronisławem Kozakiewiczem, a dzień później odebrał Literacką Nagrodę Nobla z rąk króla Oskara II. W swojej mowie podkreślił znaczenie tego wydarzenia dla Polski: 

Wszystkie narody świata idą w zawody o tę nagrodę w osobach swoich poetów i pisarzów. Dlatego też wysoki areopag, który tę nagrodę przyznaje, i dostojny monarcha, który ją wręcza, wieńczą nie tylko poetę, ale zarazem i naród, którego synem jest ów poeta. Stwierdzają oni tym samym, że ów naród wybitny bierze udział w pracy powszechnej, że praca jego jest płodna, a życie potrzebne dla dobra ludzkości. Jednakże zaszczyt ten, cenny dla nas wszystkich, o ileż jeszcze cenniejszym być musi dla syna Polski!… Głoszono ją umarłą, a oto jeden z tysiącznych dowodów, że ona żyje!… Głoszono ją niezdolną do myślenia i pracy, a oto dowód, że działa!… Głoszono ją podbitą, a oto nowy dowód, że umie zwyciężać! 

Dwa tygodnie po otrzymaniu nagrody w liście do Antoniego Osuchowskiego, publicysty i działacza narodowego, swoją wyprawę humorystycznie skwitował słowami: „Byłem, Nobla zabrałem, wróciłem”. 

Kalendarium twórczości (wybór) 

1867 – Sielanka młodości 

1869 – Na marne 

1872 – Humoreski z teki Worszyłły 

1875 – Sprawy bieżące, Stary sługa, Chwila obecna i Hania 

1876–1878 – Listy Litwosa z podróży 

1876 – Selim Mirza, Szkice węglem 

1877 – Komedia z pomyłek 

1878 – Janko Muzykant, Jamioł 

1879 – Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela, Orso 

1880 – W krainie złota 

1880–1881 – Latarnik 

1882 – Wspomnienia z Maripozy, Bartek Zwycięzca 

1883 – Sachem 

1884 – Ogniem i mieczem  

1884–1886 – Potop 

1887–1888 – Pan Wołodyjowski 

1889 – Sabałowa bajka 

1889–1890 – Bez dogmatu 

1890 – Lux in tenebris lucet 

1891–1892 – Listy z Afryki 

1892 – U źródła 

1892–1894 – Rodzina Połanieckich 

1893 – Pójdźmy za Nim!, Organista z Ponikły i Sen 

1894 – Legendy żeglarskie, Na Olimpie i Bądź błogosławion 

1894–1896 – Quo Vadis? 

1895 – Żurawie 

1896 – Na jasnym brzegu 

1896–1900 – Krzyżacy 

1903 – Dwie łąki. Legenda indyjska, Kordecki 

1903–1905 – Na polu chwały 

1904 – U bramy raju, Korynek 

1905 – Nagroda Nobla 

1906 – Diokles. Baśń ateńska 

1907 – Dzwonnik, Biesiada 

1907–1908 – We mgle 

1907–1910 – Wiry 

1908 – Sąd Ozyrysa, Wesele 

1910–1911 – W pustyni i w puszczy 

1913 – Z dawnych dziejów 

1911–1914 – Legiony 

Na podstawie: Henryk Sienkiewicz - Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych 

Dotychczas ukazały się: 

Wiry

oprac. T. Sobieraj

Recenzenci: Krzysztof Stępnik, Beata Utkowska 

Wiry, tendencyjna powieść polityczna lub – według określenia Macieja Glogera – „pozytywistyczna powieść z tezą”, nie są, mimo rozlicznych uproszczeń na wszystkich poziomach swojej struktury, utworem, którego ideowa antyrewolucyjność przejawiałaby się w sposób skrajnie jednoznaczny, a więc bliski np. pamfletom Weyssenhofa. Sienkiewicz przedstawił w Wirach zróżnicowane stanowiska i diagnozy społeczne, oddał głos reprezentantom odmiennych, nierzadko całkowicie przeciwstawnych idei i choć wyraźnie uprzywilejował poglądy tradycjonalistyczne i narodowe z domieszką odpowiednio przetworzonych – bo wolnych od laickości i treści liberalnych – idei pozytywistycznych, to jednak nie szczędził krytyki bliskim sobie środowiskom, demaskując np. liczne słabości i patologie niemałej części warstwy ziemiańskiej: jej anachroniczną mentalność, skłonność do „folgowania sobie”, a nawet moralną degenerację i wyczerpanie sił witalnych. 

Ze wstępu prof. Tomasza Sobieraja 

Wiry
Wiry

Bez dogmatu

oprac. Tadeusz Budrewicz

Recenzenci: Agata Grabowska-Kuniczuk, Wojciech Tomasik 

Bez dogmatu jest powieścią niezwykłą, a przynajmniej niepokojącą. Budziła i budzi irytację albo podziw, nigdy jednak nie zostawia czytelnika obojętnym wobec kreacji i losu przedstawionych w niej postaci. Ani tło współczesne, ani temat cierpień miłosnych, ani nawet forma pamiętnika nie były w pisarstwie Henryka Sienkiewicza nowością, jednak lustro, przed którym pisarz postawił głównego bohatera, odbijało tak wiele i w takich ujęciach, że Leon Płoszowski wszedł do polskiej kultury jako postać wyjątkowa2, autonomiczna, zarówno zdeterminowana okolicznościami, jak i uniwersalna. Bohater „wymknął się” z przypisanej mu przez autora roli i egzystuje tak, jak go chcieli/chcą widzieć czytelnicy: jako szczególny typ psychiczny, personifikacja cech plemiennych, charakterologii narodowej. 

Ze wstępu prof. T. Budrewicza 

 

Bez dogmatu
Bez dogmatu